sâmbătă, iunie 27, 2009

Model de bune practici privind integrarea copiilor cu autism in invatamantul de masa - Portugalia


Unul din subiectele care m-au interesat f mult in cadrul acestei  burse Comenius de care am amintit anterior , din perspectiva mea ca profesor de sprijin a fost integrarea scolara a copiilor cu autism in Portugalia . 
Nu mica mi-a fost mirarea sa aflu ca,  la fel ca Italia sau Spania , nici in Portugalia nu mai exista scoli speciale ci toti copiii , inclusiv cei cu autism sunt integrati in invatatmantul de masa cu profesor de sprijin sau in clase incluzive - special units - care functioneaza in cadrul anumitor scoli de masa . 
Este de prisos sa mai  spun ca nici un director de scoala nu are dreptul sa refuze un copil pe motiv ca este autist si odata repartizat acolo in functie de domiciliul sau locul de munca al parintilor , copilul beneficiaza de nivelul de suport de care are nevoie .
Exista diferente enorme in organizarea incluziunii / accesului la educatie a elevilor cu CES astfel intr-o scoala , in functie de numarul copiilor cu diverse deficiente exista mai multi profesori de sprijin si nu cum este in cazul meu si al multor colegi din tara , un profesor la mai multe scoli . 
De asemeni numarul de ore pentru fiecare elev este stabilit in functie de gradul deficientei iar profesorul de sprijin asista zilnic elevul iin cadrul activitatilor scolare. 
Pentru elevii cu autism sever si cu intarziere mintala severa sau alte tipuri de deficiente severe care nu pot frecventa permanent cursurile unei clase de masa , exista aceste clase speciale integrate in scolile de masa si in care elevii desfasoara activitati ( 1-2) impreuna cu elevii din clasele din invatamantul obisnuit . Se considera ca oricat de afectat ar fi un copil de o deficienta,  tot poate participa si el alaturi de alti copii la unele activitati pe care le fac copiii fara dizabilitati. 
Mi se pare acest lucru un castig dublu , atat pentru cei cu deficiente care au ocazia de a fi integrati impreuna cu cei "normali" cat si pentru educarea societatii cu privirea la problematica copiilor cu autism si nu numai , in sensul cresterii sensibilitatii si tolerantei vis-a vis de aceasta categorie de persoane .




2 comentarii:

venera spunea...

am un elev autist si as vrea sa il ajut mai mult. Cum as putea incepe in conditiile unei clase de 8 elevi cu CES?

Roxana spunea...

Buna ziua Venera !As avea nevoie de mai multe informatii . Care sunt abilitatile lui, ce stie sa faca, ? In c eclasa e ?